<< Powrót

SZUKAJMY LUDZI Z PASJĄ!

Chcąc być lepszym, chcąc się rozwijać, warto otaczać i szukać ludzi z doświadczeniem, umiejętnościami i pasją. Ich spostrzeżenia i wskazówki mogą nam pomóc pewne rzeczy poprawić, mogą nas zainspirować do zmian, modyfikacji i analizy naszych działań. Często w natłoku obowiązków wpadamy w rutynę i wydaję mi się bardzo ważnym, żeby spojrzeć na Nasze działania z boku. Warsztaty, szkolenia, obserwowanie, nawet zwykła rozmowa, może w tym pomóc.

Chcąc jeszcze bardziej wpłynąć na rozwój dzieci, szukałem na facebooku stron poświęconym właśnie temu tematowi. Tak znalazłem świetną ekipę z PNDD. Ogień tych ludzi można zauważyć na ich fanpagu, gdzie bardzo często dzielą się swoim doświadczeniem i cennymi wskazówkami : /Piłka nożna dla dzieci Organizowali „Warsztaty piłka nożna dla dzieci w wieku 4-8 lat” w Krakowie., które okazały się strzałem w dziesiątkę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A teraz przejdźmy do konkretów. Do dalszej części zapraszam tych, których ciekawi powyższy temat. Podzielę się, co wyciągnąłem wartościowego z warsztatów z Krakowa.

„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Konfucjusz

Specyficzne elementy treningu:

– duże bramki=radość z gry

– małe gry= częste kontakty z piłką

– uczymy podejmować decyzję= kreatywność

– dajmy popełniać błędy=nauka

– przyjdzie czas na grę zespołową i taktykę

– motoryka= podstawa

– etap egocentryczny

MOTORYKA

Bardzo ciekawie została przedstawiona poszerzona piramida szkoleniowa. Gdzie im więcej poświęcimy na fundament taki jak motoryka, tym większy rozwój będziemy mogli osiągnąć w technice. Idąc dalej, im wyższy poziom techniczny tym większa możliwości taktyczne.

POSTAWA TRENERA

„Nawet najlepiej zorganizowany i zaplanowany trening nie przyniesie żadnych rezultatów, jeżeli dzieci nie będą chciały go zrealizować.”

IMG_0527

JAKI TRENER POWINIEN BYĆ?

– predyspozycje

– nastawienie (aktywność, rozmowa z dziećmi)

– prawdziwość

JAKIMI CECHAMI POWINIEN CHARAKTERYZOWAĆ SIĘ TRENER DZIECI?

– cierpliwość

– empatia

– komunikatywność

– wyrozumiały

– żartowniś

– kulturalny

– konsekwentny

– elastyczny

– sprawiedliwy (nikogo nie faworyzować)

– kreatywny

– przyjacielski (potrafiący słuchać, potrafi odpowiadać)

„Uśmiech dzieci podczas zajęć jest gwarantem ich rozwoju”

WSKAZÓWKI:

– bądź zawsze punktualny

– witaj się z dziećmi i rodzicami

– rozmawiaj z rodzicami (lepiej po treningu)

– dbaj o dobrą atmosferę. Żartuj, chwal, nagradzaj (żółta kartka jako ostrzeżenie)

– Angażuj się w zabawę

– stosuj krótkie i jasne komendy

– zmieniaj ton głosu.

– korzystaj z konspektu

– przypominaj o toalecie i butach (buty na rzepy; poprosić rodziców o mocne zawiązanie)

– rób przerwy na picie

– dobry, krótki opis i pokaz (20 sekund)

– pamiętaj o stopniowaniu trudności

– przy zmianach ćwiczeń/ zabaw zawsze stawaj przodem do grupy

– schodź często do poziomu dzieci, nie bój się przewrócić, wziąć je za ręce, przybić piątkę.

BŁĘDY TRENERA W KOMUNIKACJI:

– za dużo informacji na raz

– brak pokazu

– posługiwanie się ogólnikami

– sprzeczność postawy z komunikatem. („biegnij jak najszybciej „ i brak pokazania ze sprintem maksymalnym)

– porównywanie na poziomie grupy

– chwalenie cały czas.

JAK CHWALIĆ?

– krótko

– konkretnie

– pozytywnie formułuj

– natychmiast

JAK ROZWIĄZYWAĆ SYTUACJE PROBLEMOWE?pndd 2

Extreme chusteczki w torbie ; papier toaletowy ; tajemnica – pokazanie siebie jako przykładu, ze tez było podobnie.
Sznurówki Pomoc kolegi, który umie zawiązać ; rozmowa z rodzicami i pomoc w mocnym zawiązaniu butów.
Brak wody zapasowa woda ; dzielenie się
Awantura „pojednanie” 15 minut zostają ze sobą. Muszą napisać na kartce „jesteśmy drużyna” i nie biorą udziału w treningu jako kara.
Ból pochwalenie postawy (np. „brawo, że zatrzymałeś piłkę” ; przekierowanie uwagi np.„odcinamy, wyrywamy?”; „magiczna ręka” – rozcieranie ; apteczka ;
Przegrana Rozmowa: uświadamianie, że to naturalne i najlepsi też przegrywają ; bramkarz w słabszej drużynie;
Dobór składów „autorytet – Lewandowski. On grał z różnymi zawodnikami, w różnych drużynach i nie narzekał.” ; „transfer” ; „trener sam wybiera” ; „znaczniki rzucone obok-wszyscy zbierają” „zamknięte oczy i rzucone znaczniki” ;  „kapitanowie wybierają”
chaos Król ciszy „zawody ciszy”; „zabranie piłek na 3 minuty” ; „skrócenie meczu” ; „zawodnik miesiąca” ; „kapitan może wybrać skład” ; „taśma klejąca i patyczki do uszu” taśma zaklejona na usta;

ZABAWY I ĆWICZENIA PIŁKARSKIE

Zwróć uwagę na szczegóły:

– płynne przejścia (zbiórki w miejscu gdzie będą ćwiczyć, oszczędność czasu)

– rozbij opis na etapy

– poprawny pokaz

– nie marnuj czasu, maksymalizuj ilość kontaktów z piłką.

– również podczas przerw i zbierania piłek. (każdy bierze piłkę, trzyma w rękach i uderza kolanem w piłkę i wkłada do worka)

– poprawność wykonania ćwiczeń.

IMG_0506

BUDUJ NAWYKI PIŁKARSKIE:

– ochrona piłki (ręce szeroko)

– ruch, wyjście na pozycje

– rozglądanie się po boisku

– komunikacja (liczenie przez bramki na głos, żeby się oswajali z mówieniem na boisku; „przywitanie się na głos podczas ćwiczenia np. samochody; )

– nacisk na dwie nogi

– zmiany kierunków.

– wybór wolnej przestrzeni.

POKAŻ PROGRESJĘ!

IMG_0601

PLANOWANIE TRENINGU

„Dobry plan konsekwentnie wykonany dzisiaj, jest lepszy niż idealny plan wykonany jutro” George Patton.

PLAN ROCZNY. Co powinien zawierać?

– strukturę % treningu (np. 30% gra; 30%technika; 40%motoryka;10% organizacja)

– ważne elementy / priorytety

– wskazówki do prowadzenia treningu

– rozpiskę miesięcy z tematami.

PLAN MIESIĘCZNY – TEMATY:

– zwody

– uderzenia piłki

– prowadzenie piłki

– Przyjęcie piłki

– żonglerka

– drybling

– małe gry

– ochrona piłki

– balans ciałem

– zwroty

„500 powtórzeń w ciągu jednego miesiąca przyniesie lepsze skutki niż 50 powtórzeń co miesiąc” Piłka nożna jutra.

STRUKTURA I SKŁADOWE TRENINGU

GRA 30-50%

TECHNIKA 25-50%

MOTORYKA 25-35%

ORGANIZACJA 5-10%

 

CZAS TRWANIA:

4-5 lat – 45- 60 minut

6-7 lat – 75minut (ciekawy przykład sportingu Lizbona, gdzie podobno 45 minut to trening, 1h45 minut luźna gra ala „podwórkowa”)

IMG_0563

ROLA RODZICA

„Twoje relację z rodzicami są niemal tak ważne, jak relacje z zawodnikami”. R.Martens

„Rodzic powinien wspierać rozwój dziecka w kategorii realizacji jego osobistych celów niż w byciu lepszym od innych”

„kto myśli, że ma syna mistrza, jest proszony o zaprowadzenie go do innego klubu” – Akademia Piłkarska Empoli.

WSKAZÓWKI :

– obowiązkowo zaplanuj spotkanie przedsezonowe

– stosuj otwartą komunikację z rodzicami i dbaj o relację z nimi.

– angażuj rodzica w: kibicowanie, finansowanie, motywowanie i wspieranie rozwoju.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Każdy trener ma swoje skuteczne rozwiązania, które mu pomagają w treningu. Słuchając ludzi, którzy chętnie dzielą się swoim warsztatem możemy się wiele nauczyć, utwierdzić w swojej filozofii albo ją zmodyfikować. Z tymi ludźmi gwarantowana jest jakość i zaangażowanie, dlatego ze spokojem serca rekomenduję!

<< Powrót