Chcąc być lepszym, chcąc się rozwijać, warto otaczać i szukać ludzi z doświadczeniem, umiejętnościami i pasją. Ich spostrzeżenia i wskazówki mogą nam pomóc pewne rzeczy poprawić, mogą nas zainspirować do zmian, modyfikacji i analizy naszych działań. Często w natłoku obowiązków wpadamy w rutynę i wydaję mi się bardzo ważnym, żeby spojrzeć na Nasze działania z boku. Warsztaty, szkolenia, obserwowanie, nawet zwykła rozmowa, może w tym pomóc.
Chcąc jeszcze bardziej wpłynąć na rozwój dzieci, szukałem na facebooku stron poświęconym właśnie temu tematowi. Tak znalazłem świetną ekipę z PNDD. Ogień tych ludzi można zauważyć na ich fanpagu, gdzie bardzo często dzielą się swoim doświadczeniem i cennymi wskazówkami : /Piłka nożna dla dzieci Organizowali „Warsztaty piłka nożna dla dzieci w wieku 4-8 lat” w Krakowie., które okazały się strzałem w dziesiątkę.
A teraz przejdźmy do konkretów. Do dalszej części zapraszam tych, których ciekawi powyższy temat. Podzielę się, co wyciągnąłem wartościowego z warsztatów z Krakowa.
„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Konfucjusz
Specyficzne elementy treningu:
– duże bramki=radość z gry
– małe gry= częste kontakty z piłką
– uczymy podejmować decyzję= kreatywność
– dajmy popełniać błędy=nauka
– przyjdzie czas na grę zespołową i taktykę
– motoryka= podstawa
– etap egocentryczny
Bardzo ciekawie została przedstawiona poszerzona piramida szkoleniowa. Gdzie im więcej poświęcimy na fundament taki jak motoryka, tym większy rozwój będziemy mogli osiągnąć w technice. Idąc dalej, im wyższy poziom techniczny tym większa możliwości taktyczne.
POSTAWA TRENERA
„Nawet najlepiej zorganizowany i zaplanowany trening nie przyniesie żadnych rezultatów, jeżeli dzieci nie będą chciały go zrealizować.”
JAKI TRENER POWINIEN BYĆ?
– predyspozycje
– nastawienie (aktywność, rozmowa z dziećmi)
– prawdziwość
JAKIMI CECHAMI POWINIEN CHARAKTERYZOWAĆ SIĘ TRENER DZIECI?
– cierpliwość
– empatia
– komunikatywność
– wyrozumiały
– żartowniś
– kulturalny
– konsekwentny
– elastyczny
– sprawiedliwy (nikogo nie faworyzować)
– kreatywny
– przyjacielski (potrafiący słuchać, potrafi odpowiadać)
„Uśmiech dzieci podczas zajęć jest gwarantem ich rozwoju”
WSKAZÓWKI:
– bądź zawsze punktualny
– witaj się z dziećmi i rodzicami
– rozmawiaj z rodzicami (lepiej po treningu)
– dbaj o dobrą atmosferę. Żartuj, chwal, nagradzaj (żółta kartka jako ostrzeżenie)
– Angażuj się w zabawę
– stosuj krótkie i jasne komendy
– zmieniaj ton głosu.
– korzystaj z konspektu
– przypominaj o toalecie i butach (buty na rzepy; poprosić rodziców o mocne zawiązanie)
– rób przerwy na picie
– dobry, krótki opis i pokaz (20 sekund)
– pamiętaj o stopniowaniu trudności
– przy zmianach ćwiczeń/ zabaw zawsze stawaj przodem do grupy
– schodź często do poziomu dzieci, nie bój się przewrócić, wziąć je za ręce, przybić piątkę.
BŁĘDY TRENERA W KOMUNIKACJI:
– za dużo informacji na raz
– brak pokazu
– posługiwanie się ogólnikami
– sprzeczność postawy z komunikatem. („biegnij jak najszybciej „ i brak pokazania ze sprintem maksymalnym)
– porównywanie na poziomie grupy
– chwalenie cały czas.
JAK CHWALIĆ?
– krótko
– konkretnie
– pozytywnie formułuj
– natychmiast
JAK ROZWIĄZYWAĆ SYTUACJE PROBLEMOWE?
Extreme | chusteczki w torbie ; papier toaletowy ; tajemnica – pokazanie siebie jako przykładu, ze tez było podobnie. |
Sznurówki | Pomoc kolegi, który umie zawiązać ; rozmowa z rodzicami i pomoc w mocnym zawiązaniu butów. |
Brak wody | zapasowa woda ; dzielenie się |
Awantura | „pojednanie” 15 minut zostają ze sobą. Muszą napisać na kartce „jesteśmy drużyna” i nie biorą udziału w treningu jako kara. |
Ból | pochwalenie postawy (np. „brawo, że zatrzymałeś piłkę” ; przekierowanie uwagi np.„odcinamy, wyrywamy?”; „magiczna ręka” – rozcieranie ; apteczka ; |
Przegrana | Rozmowa: uświadamianie, że to naturalne i najlepsi też przegrywają ; bramkarz w słabszej drużynie; |
Dobór składów | „autorytet – Lewandowski. On grał z różnymi zawodnikami, w różnych drużynach i nie narzekał.” ; „transfer” ; „trener sam wybiera” ; „znaczniki rzucone obok-wszyscy zbierają” „zamknięte oczy i rzucone znaczniki” ; „kapitanowie wybierają” |
chaos | Król ciszy „zawody ciszy”; „zabranie piłek na 3 minuty” ; „skrócenie meczu” ; „zawodnik miesiąca” ; „kapitan może wybrać skład” ; „taśma klejąca i patyczki do uszu” taśma zaklejona na usta; |
ZABAWY I ĆWICZENIA PIŁKARSKIE
Zwróć uwagę na szczegóły:
– płynne przejścia (zbiórki w miejscu gdzie będą ćwiczyć, oszczędność czasu)
– rozbij opis na etapy
– poprawny pokaz
– nie marnuj czasu, maksymalizuj ilość kontaktów z piłką.
– również podczas przerw i zbierania piłek. (każdy bierze piłkę, trzyma w rękach i uderza kolanem w piłkę i wkłada do worka)
– poprawność wykonania ćwiczeń.
BUDUJ NAWYKI PIŁKARSKIE:
– ochrona piłki (ręce szeroko)
– ruch, wyjście na pozycje
– rozglądanie się po boisku
– komunikacja (liczenie przez bramki na głos, żeby się oswajali z mówieniem na boisku; „przywitanie się na głos podczas ćwiczenia np. samochody; )
– nacisk na dwie nogi
– zmiany kierunków.
– wybór wolnej przestrzeni.
POKAŻ PROGRESJĘ!
PLANOWANIE TRENINGU
„Dobry plan konsekwentnie wykonany dzisiaj, jest lepszy niż idealny plan wykonany jutro” George Patton.
PLAN ROCZNY. Co powinien zawierać?
– strukturę % treningu (np. 30% gra; 30%technika; 40%motoryka;10% organizacja)
– ważne elementy / priorytety
– wskazówki do prowadzenia treningu
– rozpiskę miesięcy z tematami.
PLAN MIESIĘCZNY – TEMATY:
– zwody
– uderzenia piłki
– prowadzenie piłki
– Przyjęcie piłki
– żonglerka
– drybling
– małe gry
– ochrona piłki
– balans ciałem
– zwroty
„500 powtórzeń w ciągu jednego miesiąca przyniesie lepsze skutki niż 50 powtórzeń co miesiąc” Piłka nożna jutra.
STRUKTURA I SKŁADOWE TRENINGU
GRA 30-50%
TECHNIKA 25-50%
MOTORYKA 25-35%
ORGANIZACJA 5-10%
CZAS TRWANIA:
4-5 lat – 45- 60 minut
6-7 lat – 75minut (ciekawy przykład sportingu Lizbona, gdzie podobno 45 minut to trening, 1h45 minut luźna gra ala „podwórkowa”)
ROLA RODZICA
„Twoje relację z rodzicami są niemal tak ważne, jak relacje z zawodnikami”. R.Martens
„Rodzic powinien wspierać rozwój dziecka w kategorii realizacji jego osobistych celów niż w byciu lepszym od innych”
„kto myśli, że ma syna mistrza, jest proszony o zaprowadzenie go do innego klubu” – Akademia Piłkarska Empoli.
WSKAZÓWKI :
– obowiązkowo zaplanuj spotkanie przedsezonowe
– stosuj otwartą komunikację z rodzicami i dbaj o relację z nimi.
– angażuj rodzica w: kibicowanie, finansowanie, motywowanie i wspieranie rozwoju.
Każdy trener ma swoje skuteczne rozwiązania, które mu pomagają w treningu. Słuchając ludzi, którzy chętnie dzielą się swoim warsztatem możemy się wiele nauczyć, utwierdzić w swojej filozofii albo ją zmodyfikować. Z tymi ludźmi gwarantowana jest jakość i zaangażowanie, dlatego ze spokojem serca rekomenduję!